عکس و مطالبی در بارهی آثار باستانی افغانستان
درباره وبلاگ


این وبسایت در تاریخ 17/3/1387 تاسیس شده است. موضوعات این وبلاگ عبارتند از تاريخ افغانستان.ورزش افغانستان جغرافياي افغانستان.آب وهواي افغانستان.توضیح کامل درباره ی قوم های افغانستان. آثارباستاني افغانستان اقتصاد افغانستان.عكس هاي از افغانستان وديگرمناطق آن دانلود جديدترين آهنگ هاي افغاني وغيره........



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 317
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 829
بازدید کل : 20283
تعداد مطالب : 180
تعداد نظرات : 27159
تعداد آنلاین : 4

.::: وبسایت تخصصي افغانستان:::.
موضوعات این وبسایت تاریخ.قرهنگ.جغرافیا.اقوام افغانستان وتمام مسائل مربوط به افغانستان هست.

خالد انصاری در کابل

بر اساس گزارشها در کوههای واقع درجنوب شهر پلخمری مرکز ولايت بغلان، درست در 15 کيلومتری روستای "شمرق" ، آثار حک شده ای در ديوار يک کوه کشف شده است.

اين آثار که مجموعه ای از اشکال کنده کاری شده در دل کوه است و يک کاروان در حال حرکت را نشان می دهد شامل چندين شتر، فيل، اسب و انسان می شود که يکی پی ديگری حکاکی شده اند.

گفته می شود که قدمت تاريخی اين آثار باستانی به 2000 سال قبل برمی گردد.

   
در حالی که دولت انتقالی افغانستان مصمم است تا جلو نابودی آثار تاريخی در کشور را بگيرد از نواحی مختلف افغانستان گزارش های مبنی بر ادامه کاوش های غير قانونی و دستبرد آثار باستانی می رسد
عبدالواسع فيروزی، رييس انيستيتوی باستان شناسی افغانستان، گفت که از وجود اين آثار باستانی اطلاع نداشته است.

اما او تاکيد کرد آثار زيادی از اين دست در گوشه و کنار افغانستان وجود دارد که تا کنون کشف نشده است.

شير آقا شايان، مدير مسئول جريده محلی "طلايه"، که در پلخمری منتشر می شود از نزديک اين اشکال باستانی را ديده و می گويد اين آثار در حال نابودی به دست افرادی است که احتمالا می خواهند شکسته های اين آثار را برای فروش به خارج از افغانستان ببرند.

او می گويد اگر مسئولين امنيتی محل در زمينه حفظ اين آثار باستانی توجه نکند ممکن است در آينده نزديک اين آثار کاملا نابود شوند.

رييس انيستيتوی باستان شناسی افغانستان همکاری مردم محلی را در کشف چنين آثاری يکی از راههای حفظ اينگونه آثار باستانی می داند.

آقای فيروزی همچنين می گويد ممکن است ويرانه های بر جامانده از چندين سال جنگ در افغانستان با صرف هزينه مجددا مرمت و بازسازی شوند؛ اما ميراث های فرهنگی و آثاری باستانی که از بين می روند دوباره به هيچ قيمتی بدست نمی آيند.

به گفته عبدالواسع فيروزی بر اساس اطلاعات آنها بيش از 30 دسته از قاچاقچيان آثار باستانی در افغانستان مشغول به فعاليت هستند که در طول سالهای جنگ بسياری از آثار گرانبهای تاريخی افغانستان را به خارج منتقل کرده اند.

رييس انيستيتوی باستان شناسی افغانستان تنها راه جلوگيری از ادامه حفاری های غير قانونی در کشور را خلع سلاح کليه افراد مسلحی دانست که در قبال حفظ افتخارات سرزمين شان مسئولانه عمل نمی کنند.

در حالی که دولت انتقالی افغانستان مصمم است تا جلو نابودی آثار تاريخی در کشور را بگيرد از نواحی مختلف افغانستان گزارش های مبنی بر ادامه کاوش های غير قانونی و دستبرد آثار باستانی می رسد.


نظرات شما عزیزان:

سکینه خاوری
ساعت14:21---7 آبان 1390
باسلام سایت جالبی بودمن درمورد تاریخچه باستان شناسی درافغانستان تحقیق می کنم امیدوارم شمابتوانید کمکم کنیدوعکس ومطالبی رادراختیارم قراردهید.باتشکر خاوری دانشجوی باستان شناسی درایران

علی رضا
ساعت20:00---17 تير 1390
سلام السلام علیک یا ابا صالح المهدی

ادرکنی

سایت جالب و پر محتوایی درباره

سرزمین وکشور افغانستان دارید

)))))))


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب